Zdolność koncentracji dziecka. Czy my dorośli mamy na nią wpływ?

Sie. 24, 2020, 8:29 rano

Czym jest koncentracja?

To umiejętność skierowana uwag na jednym bodźcu przez dłuższą chwilę. Gdy koncentracja rozwija się prawidłowo możemy skupić się na jednej rzeczy, tak długo jak wymaga tego działalność, nie zwracając tym samym na rozpraszające nas bodźce zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Długość trwania skupienia rozwija się wraz z wiekiem dziecka, a także ciekawością poznawczą.

Uczące się dzieci

Warto zastanowić się nad tym, do czego potrzebna jest dobra koncentracja, otóż umiejętność ta powiązana jest ze zdolnością wyboru bodźców. Skupienie uwagi obejmuje to, co malucha zaciekawi, jest czymś nowym bądź wyróżnia się z na tle innych rzeczy. Dłuższe utrzymanie uwagi będzie dłuższe, jeśli dziecko jest w bardzo zaciekawione bodźcem bądź czynnością w której bierze udział. Oczywistością jest, że im więcej okazji do treningu, tym lepszą efektywnością odbije się to na naszym dziecku. Warto dodać, że ma to ogromne znaczenie na wyniki działań w przyszłości, np. w edukacji przedszkolnej, czy szkolnej. Zdolność koncentrowania uwagi na określonym zadaniu, pomimo Umiejętność skupiania uwagi na zadaniu pomimo zakłóceń jest ogromnie istotna, ponieważ prawidłowe wykonanie ćwiczenia, nie tylko da dziecku radość, ale co najważniejsze przełoży się na jego sukcesy. Umiejętność koncentracji ułatwia również w wyznaczaniu celów i konsekwencji w ich osiąganiu. Wspiera bardzo istotną cechę jaką jest zapamiętywanie, podnosi samoocenę dziecka oraz przynosząc radość w działaniu, wspiera wysokie poczucie własnej wartości wartości i pewności siebie.

Czas skupienia uwagi na ćwiczeniu jest zależny od wieku dziecka. Przed trzecim rokiem życia- utrzymuję się od ok. 5 do 10 minut, natomiast powyżej szóstego roku życia, czas ten osiąga do 20, a nawet do 30 minut. Gdy dziecko osiąga dojrzałość szkolny, sukcesywnie następuje przedłużenie czasu skupiania uwagi dziecka. Warto wiedzieć, że nawet dorosłe osoby nie powinny koncentrować się na jednym działaniu dłużej niż 60 minut. Po każdej godzinie wykonywanego zadania powinna wystąpić kilku bądź kilkunastominutowa przerwa. Dzięki niej wrócimy do pracy z większym efektem.

Kiedy powinniśmy zacząć się martwić? W dzisiejszych czasach często możemy usłyszeć o temacie zaburzonej koncentracji. My dorośli coraz częściej obserwując nasze pełne energii maluchy, które w zawrotnym tempie przerzucają uwagę z jednej czynności na drugą, zaczynamy się martwić. Pamiętajmy, że nie musi to od razu oznaczać nie umiejętności skupienia uwagi. Jednak może to informacja, że środowisko w którym wychowuje się dziecko nie wpływa korzystnie na rozwój jego koncentracji. Może mieć na to wpływ wiele czynników przeboćcowania dziecka np. głośna muzyka, za duża ilość osób w pomieszczeniu, włączony telewizor, bałagan, ciągły ruch, nerwowe zachowania bliskich. Dodatkowo źródłem tego typu zachowań może być przemęczenie, mała ilość snu, stres mający związek z sytuacją rodzinną lub w szkole, zła dieta (za mało warzyw i owoców, nadmiar cukru), alergie bądź inne choroby oraz nie posiadanie umiejętności planowania oraz zarządzania swoją pracą/zabawą. Natomiast jeśli wszystkie czynniki zostaną wyeliminowane, nasz niepokój powinny wzbudzić przykłady zachowań świadczące o faktycznym problemie dziecka (gdy utrzymują się min. 3 miesiące):

  • dziecko nie stara się być uważne oraz zaczyna być niedbałe podczas wykonywania zadań, zarówno w domu, jak i szkole/częste gubienie i niszczenie przedmiotów,
  • zaczyna mieć kłopoty z wykonaniem zadania zgodnie z jego zastosowaniem/instrukcją przerzucanie się z jednej nieukończonej czynności do drugiej, niemożność powrócenia do przerwanego zadania,
  • brak umiejętności organizowania swojej pracy
  • zapominanie o ważnych rzeczach
  • nieumiejętność skupienia uwagi pod wpływem bodźców zewnętrznych

Dziewczyna z książką na głowie

Warto wiedzieć, że gdy zauważymy u naszych dzieci, któreś z wymienionych wyżej zachowań, nie warto czekać tylko od razu udać się do specjalisty. Najlepszą osobą w tym przypadku będzie psycholog z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Im szybciej uzyska potrzebną mu pomoc, tym szybciej zacznie dobrze radzić sobie w szkole. Taka osoba pomoże również nam- rodzicom- zrozumieć co dzieje się z dzieckiem, oraz co robić by pomóc mu nauczyć się sztuki koncentracji.

Jak my- dorośli możemy wpłynąć na zdolność koncentracji u naszych dzieci?

Sytuacje do wspierania malucha w ćwiczeniu koncentracji rodzic może czerpać z życia domowego, podczas wykonywania codziennych czynności. Z małymi dziećmi może być to nauka połączona z zabawą np. podczas spaceru- "Policzmy wszystkie auta w kolorze zielonym", albo "Wskażmy wszystkie okna, które widzimy na przystanku". Ze starszymi dziećmi mogą to być rozmowy o książce, którą ostatnio przeczytał, albo o filmie który ostatnio oglądał itp. To doskonała forma nauki poprzez zabawę, podczas której dziecko nie zorientuje się, że uczy się skupienia, dodatkowo wzmocni to waszą więź pytając i rozmawiając z dzieckiem o tym, o czym lubi. Miejmy na uwadze to, żeby środowisko domowe otaczające dzieci sprzyjało skupianiu uwagi. Muzyka niech będzie w tle, a nie głośna i przytłaczająca. Dbajmy o porządek w pokoju dziecka- np. po zabawie klockami, uczmy malucha sprzątać, by auta od innej zabawy nie mieszały się z poprzednimi- to pozwoli zapanować nad chaosem w dziecięcym pokoiku.

Bardzo ważne jest ograniczenie telewizji oraz innych urządzeń multimedialnych- nie wpływają dobrze na koncentrację. W rozwoju małych istot ważna jest odpowiednia dieta oraz prawidłowa ilość snu. Warto czytać dzieciom na dobranoc książki, dobranocki, lub jeśli starsze dziecko samodzielnie czyta- to doskonałe ćwiczenie na poprawę koncentracji. Czynnik środowiskowy i dobra atmosfera w domu, rozmowy z dzieckiem o tym co wydarzyło się w szkole/przedszkole, rozmowa o dziecięcych problemach.

Chłopiec koncentracja