Jak nauczyć dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych?

Sie. 26, 2020, 8:37 rano

Prawidłowe nawyki żywieniowe zaczynają się już w ciąży, a zaczynają dobrze kształtować w momencie rozszerzania diety naszego malucha. Wraz ze wzrostem wieku dziecka, zmienia się ilość czynników mających wpływ na prawidłowe odżywianie. Pociechy inspirują się zarówno otoczeniem, które ma na co dzień- jak szkoła i rówieśnicy, dom i rodzice itd. Wszystko ma wpływ, zatem jak sprawić by nasze dziecko jadło warzywa i owoce i codziennie dostarczało swojemu organizmowi potrzebnych do prawidłowego rozwoju produktów?

Dziecko sięgające po owoce

Możemy zacząć od wspólnych posiłków przy stole. To jedna z najlepszych form kształtowania dobrych nawyków żywieniowych. Dziecko obserwując dorosłych, oraz ich zachowanie przy stole, uczy się reagowanie w podobny sposób co oni. Gdy wszyscy domownicy mają to samo na talerzu, i na widok obiadu dziecko widzi uśmiechniętego tatę, który zajada się ze smakiem, często zaczyna robić to samo. Bardzo ważne jest, że aby przekonać dzieci do wspólnego jedzenia, warto żeby dostawały na talerz to samo co my, inaczej może być nieufne oraz zniechęcone. To również doskonała okazja do nauki kultury jaką dorośli oraz dzieci powinni mieć przy stole. Prawidłowe trzymanie sztućców to bardzo ważna umiejętność. Będąc małą dziewczynką, byłam świadkiem sytuacji, która miała miejsce bodajże na urodzinach jednej z koleżanek. Na stole pojawiło się danie wymagające użycia noża i widelca. Do teraz pamiętam widok kolegi (a był to już wiek wczesnoszkolny) który jako jedyny nie potrafił obcować z nożem- nie róbmy tego własnym dzieciom. Pamiętajmy, że dziecko czerpie przy stole zarówno dobre wzorce, jak i te złe. Dlatego jeśli dorosły krzywi się na widok brukselki, niech nie będzie zdziwiony gdy jego dziecko zrobi tak samo- czasem warto się poświęcić i zjeść znienawidzoną zupę fasolową, jeśli nasze dziecko spróbuje i powie "faktycznie jest dobra, poproszę jeszcze!".

Dziecko cieszące się z jedzenia

Wspólne zakupy

Kolejną okazją do nauki dobrych nawyków żywieniowych jest zabranie dziecka na wspólne zakupy. Niech od najmłodszych lat uczestniczy w organizacji domowego jedzenia. Wspólne zakupy są idealną okazją to pokazania dziecku jakie wybory żywieniowe są dobre, a które złe oraz jak zastąpić te złe kupując te dobre...trochę to zagmatwałam- ale np. jeśli dziecko w sklepie chcę namówić Cię na sztucznego pączka, idź na kompromis i zaprowadź go w miejsce słodkich ale zdrowych przekąsek. Oferta sklepów tak szybko się zmienia, że nie trudno znaleźć produkty z dobrym składem. Gdy dziecko jest większe warto uczyć go czytania etykiet. Warto mu pokazać co odpowiada za cukier, oraz pokazać przykłady podobnych produktów gdzie różnica ilości zawartych cukrów jest ogromna. To doskonała nauka oraz sposób na kształtowanie dzieci na świadomych konsumentów.

Zachęcajmy nasze dzieci do wspólnego gotowania. To nie tylko element, który wzmacnia więzi rodzinne, ale doskonała metoda edukacji żywieniowej w praktyce. Dużo dzieci ma problem ze zjedzeniem czegoś, ponieważ nie wie co zostało użyte do przygotowania danego dania. Warto przerodzić gotowanie w zabawę. Dorosły kroi warzywa, mówiąc co robi, prosząc by dziecko wrzucało składniki do garnka np. tworząc pyszną zupę. Tak przygotowane danie będzie mu o wiele bardziej smakowało i zachęci do zjedzenia, ponieważ wie co zostało do niej wrzucone, a dodatkowo, że to on w połowie przyczynił się do jej powstania. Wiem, że nie wszystkich to przekona. Często chcemy zrobić szybko obiad, bez konieczności brudzenia całej kuchni oraz dużej ilości naczyń, jednak pamiętajmy, że te 15 minut więcej, które spędzimy na sprzątaniu po wspólnym gotowaniu, odbiją się pozytywnie na diecie naszych dzieci.

Przekąski czipsy

Prawie każde dziecko (i dorosły) kochają smak słodyczy. Jednak warto znać negatywne skutki nadmiernego spożywania produktów zawierających duże ilości cukru. Zbyt duża ilość słodyczy w diecie małego człowieka, bardzo negatywnie wpływa na młody organizm. Słodycze w nadmiarze powodują bardzo szybki wzrost wagi, problemy z zębami- często nawet próchnicę. Dodatkowo gorszą kondycję, zaburzenia koncentracji a co najgorsze zmniejszoną przyswajalność witamin. Oczywiście nie oznacza to, że nie powinniśmy jeść słodyczy- ograniczanie cukru, też jest negatywne, warto jednak pamiętać, że we wszystkim trzeba mieć umiar. Dzieci nie zwracają na ilość i w zawrotnym tempie są w stanie pochłonąć dużą ilość czekoladek, żelek, słodkiego soczku- dlatego my dorośli powinniśmy wiedząc o tym, dawkować im te przyjemności- dla ich zdrowia. Doskonałą alternatywą słodyczy, są ich naturalne zamienniki- oczywiście owoce. Np. zamiast dawać dziecku słodki jogurt, który w składzie może mieć aż 5 łyżeczek cukru na kubeczek, sięgnijmy po jogurt naturalny, dodajmy odrobinę miodu, suszone morele, rodzynki- słodycz pozostanie ta sama, a o ile zdrowszy będzie mały brzuszek po zjedzeniu takiej dawki witamin? Znacząco. Żeby odzwyczaić dziecko od dużej ilości cukru należy dbać o ilość zjadanych dań oraz unikać sytuacji przegładzania się, ponieważ to właśnie wtedy dzieci sięgają po słodkie czekoladki. Pamiętajmy również, że słone, niezdrowe przekąski typu chipsy wzbudzają w dzieciach silny apetyt na słodkie, gazowane napoje, które również zaburzają prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Nie możemy zapominać również o tym, że odpowiednia ilość posiłków jest bardzo ważna. Ile dań trzeba spożywać by była to dobra i zdrowa ilość? Śniadanie i drugie śniadanie to najważniejsze posiłki w ciągu dnia. Niestety bardzo często dzieci jedzą tylko 2-3 posiłki, a 2 kolejne zastępują słodkimi i słonymi przekąskami, zapychając małe brzuszki. Śniadanie powinno być zjedzone do godziny od przebudzenia, natomiast kolacja zjedzona 2-3 godziny przed snem.

Chłopak super bohater